FAQ: nieuwe feature Bankkoppeling
Bankkoppeling activeren
Hoe activeer ik de bankkoppeling?
De bankkoppeling vind je onder ‘Boekhouding’ – ‘Bank’. Klik op Koppel je rekening om het activatieproces van de bankkoppeling te starten. Je wordt eerst doorgestuurd naar Ponto (by Isabel Group), de partij via wie de banktransacties worden opgehaald. Hier maak je een account aan, deze verbind je met je zakelijke bank en zo geef je Founders toegang tot de geselecteerde bankrekeningen. Na het doorlopen van de stappen keer je weer terug in je persoonlijke boekhoudomgeving.
> Heb je al een Ponto-account? Log dan in met de bestaande gegevens.
Ik heb meerdere ondernemingen. Hoe koppel ik deze aan Ponto?
Indien je meerdere ondernemingen hebt, zul je deze eerst moeten toevoegen aan jouw Ponto-account. Bij het maken van de koppeling kies je vervolgens de juiste onderneming. Zodra je bent ingelogd bij Ponto, klik je linksboven op jouw onderneming en kies je voor + Bedrijf toevoegen.
Vul de bedrijfsgegevens in om de onderneming toe te voegen aan Ponto en koppel vervolgens de onderneming via Founders zoals hierboven staat beschreven. Zorg ervoor dat je de juiste onderneming selecteert zodra er om toegang wordt gevraagd.
Waarom maken jullie gebruik van Ponto?
Ponto ondersteunt een groot scala aan banken. Zij zijn tevens in het bezit van de benodigde PSD2-licentie die jouw bankgegevens digitaal beschikbaar maakt voor derden. Dit is alleen mogelijk met uitdrukkelijke toestemming van de rekeninghouder. Ponto is onderdeel van de Isabel Group.
> Hier zie je of jouw bank wordt ondersteund door Ponto.
Hoe vaak moet ik een autorisatie afgeven?
Om veiligheidsredenen moet je iedere 90 of 180 dagen opnieuw een autorisatie afgeven in jouw Ponto-account. Je krijgt hiervoor 30 dagen van tevoren een waarschuwing in jouw Founders-bankoverzicht. De autorisatie geef je opnieuw af in Ponto.
Wat zijn de kosten voor de bankkoppeling?
De kosten voor het koppelen van de eerste betaalrekening zijn meegenomen in jouw jaarprijs bij Founders. Voor het koppelen van extra bankrekeningen betaal je per gekoppelde rekening €5 per maand.
Ik zie mijn banktransacties niet (meer) in mijn dashboard.
Dit kan een van de volgende redenen hebben:
Je bent na het koppelen vergeten je account te voltooien in Ponto.
Je hebt niet alle rekeningen aangevinkt die je wilde koppelen. Dit kun je aanpassen in je Ponto-account door onder de tab ‘Integraties’ je bankrekeningen te selecteren.
Je hebt je autorisatie niet op tijd verlengd. Dit doe je in je Ponto-account onder de tab ‘Rekeningen’.
Mocht je je transacties nog steeds niet zien, stuur dan een mail naar tech-support@founders.nl. We kijken graag met je mee.
Transacties verwerken
Hoeveel transacties worden automatisch gekoppeld?
De hoeveelheid transacties die automatisch gekoppeld kan worden is afhankelijk van de correctheid van de ingevoerde gegevens in de administratie. Hoe meer overeenkomsten de bankkoppeling kan vinden met de ingevoerde administratie, hoe meer transacties er direct een ‘match’ hebben.
Hoe kan ik zien welke transacties nog verwerkt moeten worden?
Transacties die automatisch gekoppeld zijn krijgen een blauwe kleur. Openstaande transacties hebben nog geen kleur. Je kunt gebruikmaken van de filters om alleen transacties te zien die de status ‘onverwerkt’ hebben.
Hoe koppel ik een transactie handmatig?
Open de transactie die gekoppeld moet worden en zoek in het overzicht de bijbehorende boeking. Maak gebruik van het schuifje om te sorteren op de ‘beste match’. De boekingen met de meeste overeenkomsten komen dan bovenaan te staan. Klik op Koppel om de transactie te verwerken. Handmatig gekoppelde transacties krijgen een groene kleur.
De bijbehorende bon staat (nog) niet in mijn administratie.
Je kunt direct van een transactie een boeking maken in je inkomsten of uitgaven. Open de transactie en klik op Inkomsten toevoegen of Uitgave toevoegen. De boeking opent in een ander scherm waar je ontbrekende informatie kunt invullen en het bijbehorende document kunt toevoegen. Na het toevoegen staat de boeking direct in je administratie en is deze gekoppeld aan de transactie.
De transactie kan niet gekoppeld worden omdat het niet onder inkomsten of uitgaven valt.
In dit geval kun je de transactie aan een categorie toewijzen, zodat deze toch als ‘verwerkt’ komt te staan in het transactieoverzicht. Open de transactie en klik op Kies andere categorie. Kies de juiste categorie en geef indien nodig een omschrijving. Ongedaan maken? Klik dan nogmaals op de gekozen categorie en de transactie kan weer gekoppeld worden.
Hoe koppel ik meerdere bonnen of facturen aan één transactie?
Open de transactie en zoek de eerste boeking die je wilt koppelen. Klik deze aan en kies voor Zoek nog een inkomsten of Zoek nog een uitgave. Klik op deze manier alle boekingen aan die bij de transactie horen en klik op Koppel om de transactie te verwerken.
Hoe koppel ik meerdere transacties aan één bon of factuur?
Open de eerste transactie die je wilt koppelen en verwerk deze handmatig. Omdat het bedrag niet overeenkomt krijgt deze transactie een rode kleur. Klik vervolgens op de volgende transactie die je wilt verwerken en zoek de bijbehorende bon of factuur. Aan het icoontje zie je dat deze al gekoppeld is aan een andere transactie. Verwerk ook deze transactie. Je ziet nu dat deze transactie een gele kleur krijgt, dit betekent dat het een deelbetaling is. In het overzicht zie je dat beide transacties nu geel zijn.
Hoe kan ik een transactie ontkoppelen?
Een transactie ontkoppelen kan op twee manieren. Door in het transactieoverzicht onder ‘Acties’ op Ontkoppelen te klikken of door de gekoppelde transactie te openen en in de boekingsregel op het koppel-icoontje te klikken.
Ik heb een creditfactuur in mijn administratie. Hoe verwerk ik die?
De bankkoppeling zal positieve transacties automatisch zien als inkomsten en negatieve bedragen als uitgaven. In het geval van een creditfactuur is dit natuurlijk precies andersom. Open de transactie die je wilt verwerken en klik rechts in de zoekbalk op Zoek uitgaven of Zoek inkomsten om te switchen naar het juiste overzicht van bonnen en facturen.
Ik heb een transactie van een factuur uit een voorgaand jaar. Hoe verwerk ik die?
Deze transactie verwerk je door te categoriseren. Kies de transactie en klik op Kies andere categorie. Selecteer vervolgens de categorie ‘Betalingen van vorig jaar’ en geef een omschrijving.