Toelichting categorieën bankkoppeling

Bij Founders werken we met een bankkoppeling tussen je zakelijke bankrekening en onze boekhoudsoftware. Door het inladen van je banktransacties kun je gemakkelijk en snel controleren of jouw administratie helemaal compleet is. Om ervoor te zorgen dat jij jouw transacties op de juiste manier kan inboeken, hebben we de verschillende categorieën voor je toegelicht. 

Inkomsten 
Wanneer een bedrag binnenkomt op de bank, staat deze standaard op inkomsten. Je zet iets op inkomsten wanneer een bedrag betrekking heeft op een factuur die jij naar jouw klant hebt gestuurd. Dit kan zowel een inkomend bedrag zijn wanneer de factuur een positieve waarde had, maar ook een uitgaand bedrag wanneer dit betrekking had op een credit factuur. Zorg ervoor dat de factuur altijd in de boekhoudsoftware van Founders staat. 

Uitgaven 
Wanneer een bedrag van de bank wordt afgeschreven, staat deze automatisch op ‘uitgaven’. Je zet iets op uitgaven wanneer een bedrag betrekking heeft op een bon of factuur die jij hebt ontvangen en deze worden opgenomen als kosten voor jouw bedrijf. Bankkosten zijn bijvoorbeeld ook kosten voor het bedrijf. Zorg ervoor dat de factuur altijd in de boekhoudsoftware van Founders staat. 

Belastingen
Je betaalt of ontvangt soms geld van de Belastingdienst. Je zet dit op ‘belastingen’ wanneer het betrekking heeft op de belasting voor jouw bedrijf: omzetbelasting, loonbelasting, dividendbelasting of vennootschapsbelasting. Een uitzondering is de inkomstenbelasting: dit is geen onderdeel van jouw bv, maar is een privé belasting. Daarom komt deze op privé te staan. 

Salarissen
Het kan zijn dat je mensen in loondienst hebt of je bent zelf in loondienst. In dat geval wordt er maandelijks het netto salaris overgemaakt naar de medewerker. Dit overgemaakte bedrag zet je op ‘netto salarissen’. 

Privé
Soms zijn er betalingen die niet voor de bv of stichting zijn, maar voor privégebruik. Denk hierbij bijvoorbeeld aan boodschappen met de verkeerde pas, een retour van een artikel dat binnenkomt op jouw zakelijke bankrekening of het geld dat jij bovenop jouw salaris naar jezelf overmaakt. Deze bedragen kun je op ‘privé’ zetten. Ook de aangifte inkomstenbelasting kan je op privé zetten, deze heeft namelijk geen betrekking op de bv maar op jou als persoon. Jouw boekhouder zal dit voor jou verwerken in de jaarrekening. 

Leningen en rente
Wanneer jouw bedrijf een lening aangaat of een lening verstrekt kun je het bedrag wat binnenkomt in deze categorie zetten. Ook de maandelijkse aflossingen vallen hieronder. 

Soms ontvang of betaal je rente. Deze kosten of opbrengsten kun je in deze categorie zetten. 

Dividenduitkering en eigen vermogen 
Wanneer jij een dividend uitkeert aan jezelf of een andere bv kun je deze categorie hiervoor gebruiken. Het kan zijn dat deze dividenduitkering gemeld moet worden bij de Belastingdienst. Wanneer er nog geen dividend aangifte is opgesteld door jouw boekhouder, neem dan contact op met je boekhouder om te bespreken of het nodig is om een aangifte op te stellen. 

Als de bv wordt opgericht, moet het aandelenkapitaal worden gestort op de zakelijke bankrekening van de bv. Dit bedrag wordt onderdeel van het eigen vermogen van de bv. Je kunt daarom deze categorie gebruiken. Het kan ook zijn dat je boven op het aandelenkapitaal extra geld stort in de bv. Dit wordt ook wel een agiostorting genoemd, welke wordt vastgelegd in een agio overeenkomst. Je kunt deze transactie ook in deze categorie zetten. 

Kruisposten 
Het kan voorkomen dat een bedrag zowel bij de bank binnenkomt, maar ook van de bank afgaat. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer je geld overmaakt naar je spaarrekening. Bij de spaarrekening komt het bedrag erbij, terwijl van jouw betaalrekening het bedrag eraf gaat. Dit bedrag is een kruispost. Het kan ook voorkomen dat je per ongeluk boodschappen van de zakelijke bankrekening betaald, maar dit bedrag gelijk weer terugstort. Ook dit is een kruispost: het komt binnen op de bank en het gaat van de bank af en dus is per saldo € 0. 

Betalingen van vorig jaar 
Soms worden facturen niet in het jaar van de factuur betaald. In dat geval wordt dit in de boekhouding opgenomen als debiteur of crediteur. Wanneer een factuur betaald wordt in het jaar daarna kun je deze betaling op ‘betalingen van vorig jaar’ zetten. 

Overig 
Past een betaling niet in een van bovenstaande omschrijvingen? Dan kun je deze op ‘overig’ zetten. Het is dan altijd nodig om een toelichting in te vullen. Zo’n situatie is goed om te bespreken met jouw boekhouder. 

Twijfel je na het lezen van deze blog in welke categorie je kostenposten moet plaatsen? Neem dan contact op met je boekhouder.